Installation af Zorin 6 - mangler og problemer

Startet af Svante, September 24, 2012, 07:51:42 AM

Forrige emne - Næste emne

Svante

Har prøvet at installere Zorin 6 Ultimate og Core på 2 forskellige maskiner.
Her er hvad jeg har oplevet:
Sprog bliver ikke installeret ordentligt og fejler hvis man forsøger. Det går dog bedre efter 1. opdatering.
Mht. opdatering, så bliver man spurgt om man ønsker 'keep' eller 'replace' til forskellige filer. Det lykkedes mig at svare på dette, men efter de første 2 fejler opdateringen og låser sig. Workaround er at benytte 'sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade' fra terminalen i stedet for. Ikke så smart at dette fejler.
Efter opdatering forsvinder Zorin 6-logo/skriften nederst i venstre hjørne i loginbilledet og bliver erstattet af 'Ubuntu 12.04 LTS'. Mon det er meningen?
Søgning efter programmer i Start-menuen fungerer ikke korrekt - i hvert fald ikke på dansk. Nogen programmer finder den andre ikke. Formentlig et oversættelsesproblem.

Hvis det jeg oplever, også sker for andre, så vil nybegyndere få problemer, da de ikke vil ane, hvad de skal gøre.
Synes at Zorin er et friskt pust til Ubuntu-verdenen, men der er børnesygdomme endnu. Den virker huntigere end Ubuntu med Unity og Unity 2D, selv med effekterne på - bravo!
Mener i øvrigt ikke kun den er for nybegyndere, som der skrives mange steder. For mig kan den godt udfylde et hul Ubuntu skabte med Unity. Mint er også et godt alternativ, men jeg oplever MATE og Cinnamon som langsommere.

Er der andre, som oplever de samme problemer som jeg har haft?

Blfriis

#1
Hej svante
Nej du er desværre ikke den eneste der har oplevet disse problemer, der har også været flere på det engelske Zorin forum.Selv har jeg også haft nogle af dem,dog mest på en nvidia maskine.

Hvad sprog angår har jeg også måttet køre den 2 gange efterfulgt af en opdatering,det var som om den kun ændrede noget af sproget til dansk i første omgang.
" keep or replace " eller hvis dansk " behold eller kasser " plejer jeg at vælge behold.På en maskine har jeg også oplevet at den " låser sig " men løste det med.
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade

Jeg har også været udsat for at miste det blå z i menuen, men fik det tilbage ved at starte ubuntu tweak op og under tema valgte jeg Zorin Os i Gtktheme og i icon theme samt i window theme, og så log ud og ind igen så er det blå z tilbage.Jeg mener at da jeg mistede det blå z var engang hvor jeg havde valgt " kasser " i stedet for behold.

Søgning efter programmer i w7 look virker desværre heller ikke optimalt hos mig. forstået på den måde at nogle gange virker det, andre gange gør det ikke.Jeg har så i awn baren tilføjet " yet another menu applet " det giver desværre ikke mulighed for at søge efter programmer, men man kan så med musen navigere til det ønskede program.Ellers kan man som de anbefaler tilføje en ekstra dock i toppen Se nederst i denne guide
Jeg tror dog ikke at det er et oversættelses problem, da der også er problemer selvom at sproget er engelsk.På det engelske forum er der nogen der har løst alle disse problemer ved at bruge Emarald manager istedet for compiz manager, jeg har dog ikke selv testet det,så jeg tør ikke sige om det løser alle problemer.

Det er lidt surt med disse " børnesygdomme " men jeg ved at de 2 udviklere der arbejder med Zorin, de arbejder på højtryk for at finde en løsning.Zorin Os 6 er jo en lts version og derfor supporteret i 5 år, så jeg tror de finder en løsning.Og du har helt ret at for en ny bruger er det ikke smart at det ikke virker optimalt fra starten af, men jeg håber og tror de er godt på vej til at løse problemerne...

Angående unity var det også det, der fik mig til at lede efter noget andet.Jeg synes Unity er genial ang. søgning osv men jeg kunne ikke rigtig forliges med den alligevel.Og jeg elsker at lege med compiz og måtte erfare at unity og compiz ikke arbejdede så godt sammen, der skal ikke mange ændringer til i compiz for at få unity til at crashe,så i mit tilfælde var compiz vigtigere.
Selvom man ikke er nybegynder i Linux, kan man bestemt godt få megen glæde af Zorin.Jeg tror at der menes at zorin ligner windows, rent udseens  mæssigt og derfor er god til nybegyndere, da det ligner det de kender.Og bortset fra " børnesygdommene" synes jeg det virker som et rigtig godt system..
Virker det, la' vær og pil !!!

Svante

Det er synd, at der er de fejl, da det kan skræmme nye brugere væk.
Det er ellers et rigtigt fornuftigt alternativ til Ubuntu og Mint.

Der er en anden ting, som også har undret mig. Og det er at "source code" ppa'erne er aktive som standard. Har en gang fået at vide, at de ikke er nødvendige, med mindre man er udvikler. Hvis det er rigtigt, så er det mærkeligt, at de er aktiveret som standard. Det gælder ikke kun for Zorin OS, men og Ubuntu, Mint, etc.
Er der nogen fornuftig forklaring på dette?

Blfriis

Til det første, ja det er synd, uden disse fejlville man have haft et perfekt system efter min smag.

Angående ppa'erne der må jeg være dig svar skyldig.Men hvis de kun bruges til " udvikling" har vi andre almindelige brugere jo ikke noget at bruge dem til.Måske en anden herinde kender årsagen til at de er med.
Virker det, la' vær og pil !!!