Hovedmenu

Lidt om gparted

Startet af Blfriis, September 14, 2012, 09:15:20 PM

Forrige emne - Næste emne

Blfriis

Gparted

Inden du begynder at bruge gparted, så husk hvis du har windows, skal du først defragmentere dit drev da du ellers risikere tab af data.Husk også at gemme plads til windows,så det har lidt plads at arbejde på.
Husk også at ha' back up af dine data,hvis noget skulle gå galt.
Hvis du ikke har windows recovery disk eller recovery image,og du gerne vil beholde windows, skal du ikke forsøge noget før du er sikker på du kan gendanne windows igen.Ellers risikere du at miste windows helt uden mulighed for at gendanne det.


Guiden her bruger du på helt eget ansvar.

Gparted ligger på Zorin Os cd/dvd ellers kan du hente gparted her.
Når du har en bootbar gparted disk eller hvis du bare bruger zorin dvd/cd'n, skal du ha' pc'n til at boote fra dvd eller cd,du kan også gøre det fra en usb pen.
Se her hvordan du kommer i bios.

Når du installere zorin kan du bare boote op på skiven/usbpen, så kan du vælge at installere zorin ved siden af windows.Eller hvis du vil slette windows helt skal du bare vælge at bruge hele harddisken.Så klare den selv resten.Men man kan også vælge selv at lave sine partioner som denne lidt om.

Dualboot
Lidt om drev navne
Noget andet (something else)
Slet linux og bevar windows  :'( :'(
Ren Linux installation
Lav plads til 2 systemer
Hvad jeg selv gør


Dualboot

Det første billede her viser en HD der indeholder både Windows og Linux.De 2 første er ntfs format så det er det windows bruger.den udvidede (extended) er så det som linux bruger.Linux delen er så delt op i swap,ext  /  og ext  /home.
Som du kan se er der en hængelås på, det er fordi at pc'n er startet op, så er drevet nemlig i brug og så kan man ikke ændre det.




Billede nr 2 viser en partion på et ekstern drev, som er lavet til guiden her.Som du kan se er det formatteret i ntfs format, som bruges af windows.


Nu skal vi så prøve at resize (ændre størrelsen) så vi får plads til vores Linux partioner.Højreklik på drevet hvor der står “/dev/sdc1-55.89Gib” og så på resize og move.Så skal vi angi hvor mange MB's her er det sat til ca 20000MB som er ca 20GB.Klik så på " knappen resize/move.


Nu kan du se der er noget unallocated plads på højre side.Inde på den plads laver vi så vores partioner til vores linux.


Højre klik på den unallocated plads til højre og så på new/ny et nyt vindue dukker op.Der skal du klikke på "create as" og vælge extended og klik på add/tilføj.
Du behøver ikke skrive hvor mange MB da vi i første omgang skal bruge hele pladsen.



Når du har klikket på add eller tilføj ser det sådan her ud.Læg mærke til at der nu er en blålig ramme omkring unallocated.


Så skal vi ha' lavet vores 3 partioner på den unallocated plads.

Først laver vi en swap partion.Højreklik i feltet igen og på New eller ny.skriv 1024 i new size.Til højre for det ser du file system, der skal du vælge swap.Der hvor der står "create as " skal du bare lade den stå som logical partition.Ved laben skal du vælge swap.klik på " add when finish".
Det vi har laver her er en swap partion, som vil hjælpe dine ram.Swappen skal være ca det dobbelte af dine ram, dog ikke over 4GB da det bare vil være spild af plads.



Nu har du lavet din swap partion og det skulle gerne se nogenlunde sådan ud.



Nu skal vi have delt resten op i root og home partitioner.Højre klik i det tomme felt igen og så på new.I new size skriver du 15000 og i create as " logical partition".File system til "ext4" Label skal være root.Det bliver så root under installationen så husk hvor stor den er.
Husk også at det kun er et demonstrations drev, normalt ville root være større.



Så nu har vi altså en swap og root,så resten af pladsen skal bruges til home partitionen.Højre klik på det resterende område, og " new" igen.Nu behøver du ikke at skrive noget ved size den bruger bare resten."create as " er stadig logical partition."Filesystem ext4" og label til home.Klik add når du er færdig.


Nu skulle du så gerne have et billede der ligner dette,naturligvis med størrelser der passer til din pc.Det eneste du skal gøre nu er at klikke på den grønne cirkel med et hvidt flueben.Så skal du bare lade gparted gøre arbejdet færdigt.Men husk når du klikke på den grønne cirkel, er det forsent at fortryde.


Dog spørger den lige en gang mere om du nu er sikker.


Derefter får du en besked om at operationen er udført succesfuld.


Når den er færdig skulle det gerne se sådan ud.



Lidt om drev navne

I windows hedder dine drev: drev c, drev d osv.I Zorin er det lidt anderledes f,eks vil det du kender som c drevet hedde /dev/sda1 jo flere partitioner der er stiger
tallet til /dev/sda2 - /dev/sda3 osv.Har du to interne HD i maskinen hedder HD 2 så /dev/sdb1 og er den delt op i flere er det så /dev/sdb2 osv.
Tilslutter du så en ekstern HD hedder den så /dev/sdc1 osv.
Det kan godt virke lidt forvirrende for en ny bruger, men ikke sværre end at det vender man sig hurtigt til.



Noget andet (something else)

Hvis du under installationen vælger " noget andet " skal du huske disse mount points eller monterings punkter.

Swap har ingen monterings punkt så ingen / foran swap
Root skal være   /root
Home skal være /home


format i home og root skal være ext4  swap behøver ikke være det det kan godt bare være fat 32

Hvis du tidlige har haft samme system installeret, DET SKAL VÆRE SAMME SYSTEM kan du bare lade home partitionen være. (personligt gør jeg det aldrig men valget er dit eget).
Indtil jeg lige får nogle screenshots lavet kan du evt kigge nærmere på disse links

Dualboot windows og ubuntu



Mere om gparted


Slet linux og bevar windows

Skulle det vise sig at du ikke vil køre linux alligevel, og hellere vil tilbage til windows så kan det også lade sig gøre.

Så skal vi have fjernet Linux partionerne igen.
Sørg for at gemme alt hvad du skal gemme så du ikke mister noget hvis det går galt.Når partitionerne er slettet er det for sent at redde noget.

Dit drev ser nok nogenlunde sådan ud



Højreklik på hver af linux partitionerne og klik på delete .Derefter på den grønne cirkel med hvid flueben for at udføre det.



Så skulle det gerne se nogenlunde sådan ud.


Som du kan se nu, er der ingen linux partitioner tilbage.Men vi skal også lige ha' slettet “Extended” partitionen.Højreklik på “Extended” eller udvidet i listen til venstre og slet/delete denne også.


Så ser det sådan ud, den blågrønne ramme er væk


Nu har vi så den ledige plads til højre og skal ha lagt det plads til windows partitionen.Klik på windows partitionen og på resize og move.


Så kommer der et lille windue op, klik på pilen og træk den helt til højre


Så skulle det gerne se sådan ud.


Når du har klikket på resize/move knappen ser det sådan ud.


Vær sikker på alt ser ud som det skal og klik på den grønne cirkel for at udføre opgaven


Klik på luk og du er færdig






Når gparted er lukket skal du genstarte pc'n med windows cd'n sat i.Nu skal vi nemlig have repareret " bootloader'en" eller MBR.
Se videon neden under eller eller   installer boot repair og lav en cd, så kan du lade den gøre jobbet.

Til windows 7




[url=https://help.ubuntu.com/community/Boot-Repair]Mere om bootrepair


Ren linux installation


Hvis du vil have en ren installation af Zorin, kan du følge denne guide.

Du kan også vælge selv at partitionere din HD
Din HD ser nok nogenlunde sådan ud



Har du flere partitioner på din HD skal du højreklikke på hver enkelt drev,derefter på delete eller slet.Klik så på den grønne cirkel for at udføre opgaven.



Nu har du så en tom HD


Så skal vi have lavet en plads til swap se blillede 7 længere oppe.
Men ellers ikke mere end 4GB
Sæt  "create as" til primary. Filsystem til Linux swap. Label til swap. Klik så på add eller tilføj.



Så ser det sådan ud.


Så skal vi have lavet root partionen.Højre klik og vælg new eller ny, create as sættes til Primary partition, Filsystem til Ext4, Label sættes til Zorin root.Klik på add eller tilføj.Derefter på den grønne cirkel for at udføre



Så ser det sådan ud.


Nu skal vi have lavet den nye home partition.Højreklik på du ubrugte område og på new eller ny.Create as Primary partition, Filesystem til Ext4,Label til Zorin home.Klik på add eller tilføj og derefter den grønne cirkel.Hvis du kun vil have et system installeret kan du bare bruge resten af pladsen,ellers gem plads til endnu et system


Nu ser det sådan ud


Lav plads til 2 systemer

Skal man lave plads til 2 linux systemer, kan man nøjes med 1 swap, men man skal lave en root og en home igen.Højre klik på unallocated og på ny. Create as sættes til "Extended Partition" og  Label til extended partition, det er ikke nødvendigt at sætte en label men du kan godt gøre det.klik på add eller tilføj.Og derefter den grønne cirkel for at udføre.


Så ser det sådan ud


Det eneste vi så mangler er  at lave partitioner til root og home.Højreklik på den ubrugte plads og så på ny.Create as "Primary Partition". File System = Ext4, Label =Ubuntu home.






Når du er færdig ser det sådan ud


Det eneste du så skal gøre nu er at klikke på apply, den grønne cirkel


Så spørger den om du er sikker, klik på apply hvis du er sikker.


Så er du færdig og det ser nogenlunde sådan ud.


Hvad jeg selv gør

Normalt laver jeg en ny ren installation på hele HD.Så jeg booter på dvd'n og vælger brug hele disken. så laver den selv root home og swap.Andre systemer som jeg skal lege med installere jeg i virtuel box.På min bærbar har jeg også Windows 7.Da jeg så installerede Zorin os 6 ultimate, valgte jeg bare dual boot, så sørgede den for resten.Når jeg får tid vil jeg lave en lille guide til hvordan jeg ændre på størrelsen af zorin drevet og gør windows mindre, jeg bruger det jo stortset aldrig ;).
Men ellers håber jeg at du kan få gavn af denne guide, ser du fejl eller synes den mangler noget, så sig endelig til...
Virker det, la' vær og pil !!!