win8, zorin7,ubuntu 13.04 trible boot

Startet af Blfriis, Oktober 02, 2013, 09:00:39 PM

Forrige emne - Næste emne

Blfriis

Hej jeg har forgæves forsøgt at lave en dualboot mellem windows 8 og Zorin 7.Men det har desværre ikke lykkes mig at får det til at virke.Min datter købte en Samsung pc med W8.Hun ville have Zorin på den, så her kommer hvordan jeg gjorde.
Men husk det er på eget ansvar og husk back up så du kan geninstallere Windows 8

Først måtte jeg en tur i bios og slå fast bios fra.





Derefter under boot Disable secure boot. Så skal " os mode selection " ændres til UEFI and CSM OS "




Til sidst skal den sættes til at boote fra cd/dvd.Det kan du ændre under " boot priority"




Genstart så pc'n når Windows 8 er startet op, find søgefeltet ude i højre side.Skriv partition i søgefeltet.Klik så på opret og formater partion.Op ret så en partition af passende størrelse.Husk der skal også være plads til en lille Ubuntu installation og swap.Windows skal jo også have lidt plads at arbejde med.




Når partitionen er på plads, sluk så for pc'n.slå strømmen fra og pil evt batteriet ud, hvis det er en bærbar.Sæt strømmen til igen og boot op fra dvd'n.Nu kommer Zorin frem,du kan så vælge at prøve Zorin og tjekke om alt er ok og virker som det skal.Hvis det er tilfældet start gparted og i den nyoprettede partition, laver du så partitioner til Zorin og en ubuntu samt swap.Så klikker du på " install Zorin Os".Når den så spørger om den skal installere ved siden af eller slette Windows, skal du så vælge noget andet.Så arbejder den lidt og gparted kommer frem.Her vælger du så den partition til Zorin, som du oprettede før. Husk at sætte den som " / ".Når så den har installeret færdig og skal genstartes,starter den Windows 8 op igen, den kan ikke se Zorin os endnu,

Nu skal du så boote op på ubuntu 13.04 dvd'n og installere den på den partition til ubuntu, husk her behøver du ikke så megen plads, med mindre du vil bruge ubuntu i det daglige også :)
Når Ubuntu så er installeret genstart så, og så vil Ubuntu starte op.Når Ubuntu er startet op skal du have et lille program installereret.Du skal installere
"boot repair".Det kan gøres fra terminalen med disse kommandoer.

sudo add-apt-repository ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install boot-repair
Så kan du starte programmet fra søgefeltet ved at skrive " boot repair ".Lad den arbejde færdig.




Og til sidst har du så en normal grub, hvor du kan vælge imellem Ubuntu 13.04 og Zorin oz 7 og Windows 8




Hvis du så vil have Zorin til at boote automatisk op, kan du installere Grub custommizer med disse kommandoer.

sudo add-apt-repository ppa:danielrichter2007/grub-customizer
sudo apt-get update

Når den er installeret kan du starte den ved at skrive grub costumizer i søgefeltet.Når den er startet vælger du bare Zorin Os 7 som første priotet og Zorin vil boote op som det første system..
Virker det, la' vær og pil !!!

Blfriis

Virker det, la' vær og pil !!!