Wine (Løst)

Startet af JeP, Marts 07, 2012, 07:48:59 PM

Forrige emne - Næste emne

JeP

Hvordan kører man Microsoft Excel i Wine.
Der installeret Winetric hvor der er forskellige Windows programmer, men jeg syntes ikke jeg kan se nogen Office programmer
Venlig Hilsen
     JeP

Blfriis

prøv at se om du kan bruge denne til noget http://zorin-os.dk/index.php?topic=104.msg266#post_wprogrammer Men ellers er der jo en fin Libre office pakke med i Zorin, måske er det nemmere at bruge det.
Virker det, la' vær og pil !!!

JeP

Jeg har prøvet den vejledning, men den kommer op med fejl, og Libre Office er ikke så godt fordi det er et Excel ark vi bruger i firmaet med et, nær sagt, hav af
forskellige auto udregninger. Jeg har prøvet at kørre den i Libre men den gemte den med fejl så man ikke kan læse skabelonen ind igen
Venlig Hilsen
     JeP

Blfriis

Ja ok men måske kan du finde noget i ' denne guide ' jeg er desværre ikke sikker på hvordan man gør, men håber den kan hjælpe dig ;)
Virker det, la' vær og pil !!!

JeP

Ja guiden var udemærket, og den starter op nu, men den stopper ved den skide Office logo og jeg kan intet gørre.
Må rode lidt vider og se om jeg ikke kan finde en løsning, for det kan da ikke være rigtig at man skal installere hele
Office pakken for at bruge Excel.
Venlig Hilsen
     JeP

Blfriis

Uden at vide det, så tror jeg du skal installere hele pakken.. jeg kunne godt forestille mig at det var lavet så der er nogen filer den er afhængige af..i windows kan man der nøjes med at installere exel ?? ved du det..
Virker det, la' vær og pil !!!

JeP

Nej, for da jeg brugte windows brugte jeg hele Office pakken, men det behøver jeg jo ikke her da Libre Office er et udemærket kontor pakke
lige med undtagelse  afnår jeg skal køre de excl skemaer.
Venlig Hilsen
     JeP

Blfriis

Prøv evt. at installere hele pakken, for at se om det skulle løse problemet. Du kan jo bare slette det igen, hvis det ikke løser problemet. ;)
Virker det, la' vær og pil !!!

JeP

#8
Ja nu virker det godt nok, men dog med fejl som jeg ikke ved hvad er. Den skriver bare at "Excl blev åbnet med fejl vil du starte fejlsikker "Ja - Nej""
Svarer man "Ja" låser den som  skrevt tidligere og hvis man svarer "Nej" så virker den upåklageligt. Lidt mystisk  ???

Hvordan afinstallere man den igen ? gør man også det i Wine

Edit:

Nå jeg fandt den uninstaller i Wine, den kan så ikke finde uninstall.exe så det hjalp ikke meget  :)
Venlig Hilsen
     JeP

Blfriis

#9
Ja det er da mystisk ???  ja jeg tror du kan afinstallere det igen med wine..

kiggede lige på det.. hvis du skriver wine i søge feltet (menu) .. er der noget der hedder ' fjern wine software ' der kan du bestemme hvad der skal fjernes.. Har du mulighed for at køre windows og ms office i virtuel box, og gemme på en usb pen eller HD, så var det måske en løsning.
Virker det, la' vær og pil !!!

JeP

Nu ved jeg om ik' andet at det er alle de auto kør der er i det excl ark jeg bruger der ikke virker, og da jeg ikke fatter en skid om excl
og hvordan de har lavet det kan jeg ikke gørre så meget ved det.

Wine er vel også en form for virtuel box, så om det er på usb eller i wine bliver det vel samme resultat ? Ved det ikke men kan jo prøve
Windows er jo noget sammen flettet noget og jeg kan saktens forstå hvis Office skal bruge noget fra Windows for at virke korekt.
Venlig Hilsen
     JeP

eyvind

Hvordan det foregår i wine ved jeg ikke - men i Windows kan man blive man spurgt om en Excel fil skal åbnes med eller uden macro (det er noget sikkerheds spærring da en macro kan lave en del ravage i en comp)
Macro = autokørsler
Rigtige mænd tager ikke backup.

JeP

Ok. Så burde jeg vel kunne få gjort det samme i Libre Office så den kan kørre Microsoft Excl uden fejl, og gemme den som Excl
Venlig Hilsen
     JeP

eyvind

Jeg har kigget efter i libreoffice - men fandt ikke noget.
Måske er det først når du vil åbne en Excel fil med ekstra macro's at den burde spørge, om hvordan du vil åbne.

Rigtige mænd tager ikke backup.

JeP

Jeg har lige formateret og installeret Zorin igen og installeret alle opdateringer. Der efter prøvede jeg Libre Office, den vil godt åbne nu uden fejl
men når jeg skal gemme skal jeg bruge Excl 95 indstilling for at jeg kan åbne den i Windows Excl uden fejl, og det er vel ok
Venlig Hilsen
     JeP