Ndiswrapper Guide

Startet af Blfriis, Juli 28, 2013, 12:05:28 AM

Forrige emne - Næste emne

Blfriis

Ndiswrapper er et program som gør, at man kan bruge nogle windows driverer i Linux i forbindelse med trådløse netkort.Skulle du være nødsaget til at bruge Ndiswrapper, er her en lille guide til hvordan du gør.

(1).Først og fremmest skal du bruge programmerne Wine og synaptic, begge kan installeres fra softwarecenteret eller via terminalen.

(2).Der næst skal du bruge Ndiswrapper. Ã...ben Synaptic find og installer flg.
1.ndisgtk
2.ndiswrapper-common
3.ndiswrapper-utils-1.9
4.ndiswrapper-source  (Har du problemer med denne, kig nederst i guiden)
5.ndiswrapper-dkms

Hent Ndiswrapper her.Denn sidste nye udgave er i skrivende stund 1.58.Filen kan herefter findes i hentede filer.

(3).Udpak så den hentede fil ved at, højreklikke på den og vælg udpak her.

Ã...ben så Terminalen og indsæt flg. gksudo nautilus
Nautilus vil nu åbne med administrator rettigheder.Kopier nu den udpakkede fil til /usr/src

Ã...ben terminalen og indsæt flg. (husk enter når kommando er indsat)
    cd /usr/src/ndiswrapper-1.58
    sudo make
    sudo make install


Nu skal du bruge den .inf fil som passer til dit grafikkort,du kan enten finde filen ved at Google den eller fra pc producentes hjemmeside.Har du der i mod driveren på en cd, indsæt så cd og naviger hen til exe filen.Højreklik på den og vælg " Ã...ben med Wine ".(har du downloaded driveren gør du det på samme måde).

(4).Når installationen så er færdig, åben så din hjemmemappe, tast Ctrl + H for at se de skjulte filer, og naviger til .wine/drive_c/windows/inf  Inde i den inf mappe er der en anden mappe, som hedder det samme som dit trådløse netkort.Kopier hele mappen til din hjemmemappe.

(5).Ã...ben derpå programmet " Windows wireless drivers ",Vælg installer ny driver, naviger hen til den mappe som du kopierede i trin 4.Inde i den mappe finder du filen .inf marker den og klik ok.Er der flere der hedder .inf prøv dem alle til du finder den rigtige.

Hvis alt er gået rigtig prøv at genstarte for at se om det trådløse netkort aktiveres automatisk.Hvis det IKKE er tilfældet skal du indsætte følgende i terminalen. sudo gedit /etc/modules
I den " fil" som så åbnes tilføjer du i en ny linje nederst ndiswrapperKlik så på gem og luk.Genstart og se om det ikke har hjulpet.

Skulle du efter en kernel opdatering få problemer, prøv så med.cd /usr/src/ndiswrapper-1.58
sudo make
sudo make install
sudo modprobe ndiswrapper


Har du problemer at installere " ndiswrapper-source " Prøv denne i terminalen     sudo apt-get install ndiswrapper-source svar y eller ja for at installere.
Kør så denne her.
sudo apt-get install ndiswrapper-dkms

Virker det, la' vær og pil !!!

Magnetic

#1
Den er god den guide dér! Tak for den! :D
Men jeg har opdateret til 13.10, og det her er udfaldet: makefile:32: *** No .config found in /lib/modules/3.8.0-31-generic/build, please set KBUILD to configured kernel. Stop.

Nogen idéer?

Det her skriver den med kommandoen ndiswrapper -v

ndiswrapper -v
ERROR: Module ndiswrapper not found.
module version is too old!
utils version: '1.9', utils version needed by module: '0'
module details:
ERROR: Module ndiswrapper not found.

You may need to upgrade driver and/or utils to latest versions available at
http://ndiswrapper.sourceforge.net

Og iwconfig

lo        no wireless extensions.

eth0      no wireless extensions.

Mvh
Magnetic

Blfriis

#2
Hejsa 13.10 det må være en Ubuntu ikke sandt?. Har du prøvet det nederst i guiden.
CitatSkulle du efter en kernel opdatering få problemer, prøv så med.
Kode: [Vælg]
cd /usr/src/ndiswrapper-1.58
sudo make
sudo make install
sudo modprobe ndiswrapper

Har du problemer at installere " ndiswrapper-source " Prøv denne i terminalen     
Kode: [Vælg]
sudo apt-get install ndiswrapper-source
svar y eller ja for at installere.
Kør så denne her.
Kode: [Vælg]
sudo apt-get install ndiswrapper-dkms

Ellers ser jeg lige om jeg kan finde andre løsninger i mellem tiden  ;)

Det ser ud til at der er en bug i 13.10. 
Det ser ud til at der er en ny udgave til 13.10 prøv evt at hente den og se om den skulle virke.
Virker det, la' vær og pil !!!

Magnetic

#3
make -C utils
make[1]: Går til katalog '/usr/src/ndiswrapper-1.58/utils'
make[1]: Ingenting at gøre for 'all'.
make[1]: Forlader katalog '/usr/src/ndiswrapper-1.58/utils'
make -C driver
make[1]: Går til katalog '/usr/src/ndiswrapper-1.58/driver'
Makefile:28: *** No .config found in /lib/modules/3.8.0-31-generic/build, please set KBUILD to configured kernel. Stop.
make[1]: Forlader katalog '/usr/src/ndiswrapper-1.58/driver'
make: *** [driver] Fejl 2

Det siger den når jeg skriver sudo make file selv om jeg står i den mappe

Tror også der er en bug i den nye opdatering på det punkt her, så må nok vente lidt til den bliver løst ellers prøver jeg også lidt her og der... :)

Blfriis

Ja jeg beklager at jeg ikke lige har en løsning  :-\
Virker det, la' vær og pil !!!

Magnetic

Jeg fandt ud af det mate :)

Gik ind og gjorde det første som du beskrev, med at downloade filen fra den side der, installerede det, satte ndiswrapper ind i bunden af textfilen og genstartede. Og derefter installerede jeg ndiswrapper fra software center, og så virkede det!

Blfriis

Super duper kan vi markere den som løst så?
Virker det, la' vær og pil !!!

Magnetic

Yeah det gør du bare min ven :)

Blfriis

Nå nej det er jo en guide he he.. ;D
Virker det, la' vær og pil !!!