Menu

Vis indlæg

Her kan du se alle indlæg fra den valgte bruger. Bemærk, at du kun kan se indlæg i de kategorier, du i øjeblikket har adgang til.

Vis indlæg Menu

Emner - Blfriis

#1
Hejsa allesammen

Jeg har overvejet at nedlægge dette forum. Det er nu 12 snart 13 år siden, at det blev startet op.
Men da der jo ikke sker så meget herinde, så nedlægger jeg det inden så længe.
Skulle du have lyst at drive det videre, siger du bare til, så kan det jo overdrages.

Ellers vil jeg bare ønske jer alle god vind i Linux sejlene.
#2
Udgivelser & Meddelelser / Ønsker du at blive medlem
November 14, 2017, 12:26:36 PM
Hejsa
Ønsker du at blive medlem af dette forum, send da venligst en mail til blfriis(snabel A)zorin-os.dk 
Husk at oplyse det ønskede brugernavn.
#3
Download via egen server / FLYTTET: udseende
Februar 06, 2017, 08:14:34 PM
Dette emne er blevet flyttet til Opsætning.

https://zorin-os.dk/index.php?topic=460.0
#4
Opsættning / udseende
Februar 06, 2017, 06:35:16 PM
Hejsa

Du skulle gerne kunne hente 12'eren her https://zorinos.com/download/
#5
Guides / Zorin Os 12 download installering osv.
December 10, 2016, 03:11:50 PM
Forord
Guiden er endnu ikke færdig
Så udkom Zorin 12 endelig, den er bygget på Ubuntu 16.04 LTS og er supporteret til april 2021. LTS står for long term support, så hvis ikke du vil geninstallere hver 9 måned, er det mest praktisk at bruge LTS udgaverne.

I Zorin Os 12 er der lavet en del om siden Zorin 9, men vi tager det hen ad vejen i løbet af guiden.
For at hente Zorin Os 12 ned kan du klikke her. Her skal du så vælge om du ønsker Core eller Ultimate udgaven, Core udgaven er gratis og Ultimate koster lidt. Forskellen mellem de to udgaver kommer senere. Du skal også vælge om det er et 32 eller 64b du skal bruge til din pc. Langt de fleste pc'er i dag sælges med 64b system. Har du windows 8 eller højere er det 64b system.

jeg fandt denne guide angående efi grub

Når du har hentet iso filen ned, er det en god idé at tjekke md5sum. På siden her, kan du finde et program til at tjekke med, på siden finder du også checksummen til de forskellige udgaver. Hvis tjeksummen er den samme som står på siden, er der ingen fejl i dit download.
Du kan se mere om tjeksum her.

Så skal du have brændt en dvd eller lavet en usbpind du kan boote op på og installere fra. Hvis du kører med windows 8 eller 10 vil jeg anbefale dig at bruge Rufus. Rufus kan hentes her.  Kører du Linux i forvejen, kan du bruge Multiboot usb creator. Er det en dvd kan du brænde den med k3b, husk at brænde ved laveste hastighed.
Jeg har ingen pc med windows 8 eller 10, så jeg kan desværre ikke lave en ny guide, men vil dog henvise til en installationsguide som jeg har lavet før. Det er en dualboot guide mellem windows 8 og Zorin 9, men den burde også kunne bruges mellem windows 10 og Zorin os 12. Guiden finder du her.

Så er vi ved at være klar til selve installationen, HUSK AT TAGE BACKUP INDEN DU GÃ...R IGANG.

Installation
Efter installationen
Opdatering
Firewall
Dansk sprog
Anbefalede programmer
Skrivebordet
Udseende




Installation

Når du har bootet op på usbpen eller dvd, kan du vælge prøv Zorin. Så får du mulighed for at køre en live session. Det betyder bare at du prøver systemet af uden at installere noget. Du kan så teste om lyd, trådløs net, bluetooth osv virker som det skal.
Er alt ok klik så på installér ikonet. Systemet går så i gang med selve installationen, det først billede du ser er dette. Her kan du vælge om der skal hentes opdateringer, samtidig med at systemet installeres. Klik på fortsæt.


Så skal du vælge om det skal være det eneste system, eller dualboot. Hvis du er i tvivl, kan du evt kigge på gparted guiden her. I denne installation er der valgt , slet og installer, men det er jo også i virtuel boks.


Så skal tastaturet indstlles og testes.


Så skal brugernavn og login koden tastes ind. Vælg feltet " kræv min adgangskodefor at logge ind"  Hvis du vælger automatisk login,kan det give problemer senere, samt at det er også mere sikkert at bruge en kode.


Så skal tidszonen sættes, den foreslår dog selv Copenhagen.


Herefter går den igang med at kopierer filer og derefter at installere selve systemet.


Når den så er færdig skal den lige genstartes, klik på genstart fjern dvd eller usb pen når den beder om det, tast derefter på Enter.


Når computeren er genstartet kommer du til login skærmen, klik på bruger navn og tast login koden.


Herefter ser du så selve skrivebordet i dit nye system.


Til top


Efter installationen

Efter installering er det vigtigt at man får systemet opdateret, inden man opdatere skal man lige ind i software og opdateringer. I Zorin menúen ( Z) nede i venstre hjørne, kan du søge efter software og opdateringer, du kan også søge ved at taste på supertasten (windowstasten) og derefter skrive software og opdatering.


Når software og opdateringer er åben ser du dette, her sætter du flueben ved Canonical partner ( men ikke ved kildetekst)


Her sætter du flueben ved vigtige og anbefalede. Sørg også for at der står never eller aldrig på den nederste linje.


Det er også her du tjekker for drivers.


Når du sætter flueben eller ændre noget spørger den efter din kode, det er samme kode som login.
Så skulle det være i orden, tast så på luk, herefter på genindlæs, lad den arbejde færdig og tast på luk.


Opdatering

Så skal der opdateres, det kan gøres på flere måder, er man til terminalen kan det gøres med følgende kommando.
sudo dpkg --configure -a && sudo apt update && sudo apt dist-upgrade
Tast Enter og skriv din login kode, husk du kan ikke se koden, men terminalen registrere det alligevel, efter koden er tastet, tast så på enter igen og systemet går igang med at opdatere. På et tidspunkt skal du taste j for yes. I dette eksempel er der dog ingen opdateringer tilgængelig, da systemet er opdateret i forvejen.



Man kan også vælge at opdatere med programmet Softwareopdatering, tast på supertasten (windowstasten) og skriv softwareopdatering, klik så på ikonet og programmet går i gang.


Vil man bruge Synaptic kan det også lade sig gøre. Er programmet ikke installeret i forvejen, kan det installeres fra softwarecenteret eller med kommandoen
sudo apt install synaptic

igen klik på supertasten søg efter synaptic, når programmet starter op, spørger det efter koden, det er din login kode. Når programmet er startet op klik på vælg alle opgraderinger.



Til top

Firewall

Det er jo også en god idé at sætte sin firewall til, den er ikke aktiveret fra start. Den letteste måde er via terminalen, skriv følgende kommando
sudo ufw enable

Tjek evt status med
sudo ufw status

Du kan også slå den fra med
sudo ufw disable

Vil du hellere gøre det grafisk, skal du taste på supertasten igen og skrive indstillinger, så åbner programmet indstillinger.


Klik så på firewall configuration, og tast login koden. Slå firewall til.



Til top


Dansk sprog

De fleste vil jo nok gerne have, at systemet er på dansk. For at sikre det, skal du igen åbne systemindstillinger, derefter kikker du på region og sprog.


Sikre dig nu at der står dansk alle steder og installer de evt manglende sprog pakker. Klik på installér og tast loginkoden, når systemet spørger om kode


Efter genstart skulle det gerne være på dansk det hele. dog kan der være enkelte programmer som ikke er fuldt oversat.

Til top

Anbefalede programmer

Programmerne herunder er ikke nødvendigvis uundværlige, men kan dog være gode at have installeret.

Gdebi
Er et pakke/installations program, skulle du får brug for at downloade en deb fil fra nettet, åbnes deb filen automatisk med softwarecenteret. Men du kan højreklikke på deb filen, vælg åben med gdebi. For at installere gdebi med terminalen, skriv denne kommando. Programmet kan naturligvis også installeres fra softwarecenter eller med synaptic.
sudo apt install gdebi 

Teamviewer

Teamviewer er et program til fjernstyring af computere, så man kan få hjælp eller selv yde hjælp. Teamviewer er ikke i softwarecenteret, men du kan hente Teamviewer her.
Så kan du jo evt installere den hentede deb fil med gdebi, højreklik på filen, vælg åben med andet program, vælg så gdebi



Her kommer måske flere programmer med tiden, men for nu var det vist alt. Ellers er der jo masser af programmer i Zorin i forvejen.

Til top

Skrivebord

Skrivebordet har ændret sig i Zorin 12 i forhold til tidligere udgaver, det er ikke længere awn, som bliver brugt til panelet. Jeg vil forsøge at forklare lidt om det nye skrivebord.
Baggrundsbillede
Vil du ændre baggrundsbilledet, kan du enten højreklikke på skrivebordet, derefter på skift baggrundsbillede. Har du et billede du vil bruge, skal du bare åbne det og højreklik på billedet, klik så på anvend som baggrundsbillede.

Panelet
Nederst på skærmen har du panelet, længst til venstre har et Z, det er selve menúen. I menúen kan du søge efter de installerede programmer. Der finder du også genveje til hjemmemappen, dokumenter osv. Der er også genveje til software,indstillinger og aktivitetsoversigt.


Aktivitetsoversigten fortjener lige en nærmere forklaring, den kan i øvrigt også åbnes blot ved at taste på supertasten (windowstasten). Når du taster på supertasten viser den alle dine åbne programmer, du kan så på den måde skifte mellem programmerne. Dette kan du også gøre med Alt+tap. I søgefeltet kan du også søge efter programmer og filer.


Du kan medtage flere steder i søgningen, åben indstillinger - klik på søg - klik så på det lille tandhjul.


Så åbnes søgesteder, her kan du så klikke på det lille + og derefter tilføje flere steder.


De næste ikoner er genveje til de programmer man bruger mest, der er bla. en genvej til Geary mail program. Jeg bruger kun webmail så det ikon behøver jeg ikke. for at fjerne det, højreklikker jeg på ikonet, derefter på fjern fra favoritter, så ses ikonet ikke mere.


Hvis du ønsker at tilføje en genvej til et program, skal du åbne programmet, højreklik på ikonet, derefter på tilføj til favoritter.

Det sidste ikon i venstre side, er din hjemmemappe. Her finder du dokumenter musik hentede filer osv. På ikonerne øverst har du luppen til at søge, de næste giver mulighed for ændringer, af hvordan de vises, størrelse osv. ved det sidste ikon kan du oprette ny mappe, nyt faneblad med mere.



På højre side af panelet ser du dette. Det første er bogstaverne da, det betyder bare at tastaturet er sat til dansk, skulle komputeren pludselig skrive andre tegn og bogstaver, skal du bare klikke der, og så rette til da igen.


Det næste felt har du øverst lydstyrken, bruges mikrofonen kan lydstyrken på den også ses her.
Så ses Internet forbindelsen, har er den kablet, men ellers står der trådløs, klik på trekanten, så bliver de trådløse vist og du kan oprette forbindelse til dit netværk.
Så vises batteri status, hvis det er en bærbar.
Til sidst vises brugernavnet, klikker du på trekanten kan du se log ud og indstillinger for konto.
Nederst kan du se et tandhjul, det er en genvej til alle indstillinger, det kaldes kontrol panel i windows.
I midten har du en hængelås, der kan du låse skærmen hvis du forlader pc'en et offentlig sted, eller hvis der er andre pilfingre i nærheden.
Det sidste ikon giver mulighed for at slukke pc'en eller genstarte.



Yderst til højre har du ugedag og dato, klikker du på det åbnes en kalender. Der er også vist notifikationer, hvis et program er opdateret eller installeret, filoverførsel færdig osv.


Har du en ical kalender du vil tilføje, skal du åbne programmet kalender. Klikke på kalender indstillinger (ved siden af luppen) så får du mulighed for at hente diverse kalendere ind i Zorin kalenderen.


Der er også noget der hedder verdens ur, her kan du tilføje byer fra andre tidszoner. Du kan også finde programmet ure og så har du stop ur, alarm og timer.


Til top


Udseende

Husk at nogle af disse trin først træder i kraft efter en genstart.

Tast supertasten og skriv look eller appearance åben programmet.


Det første billede du ser er et af disse, alt efter om det er core eller ultimate du har.



Scroller du lidt længere ned, kan du vælge hvilke ikoner, der vises på skrivebordet.


Lidt længere nede kan du vælge om minimer gendan luk, knapperne skal være til højre eller venstre.
Du kan også slå animationer til og fra.



Under fanen Tema kan du vælge farver og hvilke ikoner du ønsker at bruge.



Under skrifttyper kan du indstille hvilken skrifttype systemet skal bruge, samt størrelsen på bogstaverne, det kan være en fordel for de svagtseende.


Under panel kan du regulere om panelet skal være i bunden eller i toppen, samt størrelsen på panelet og hvor stor ( i højden) den skal være. Du kan også regulere hvor gennemsigtig den skal være.


Til top
#6
Så kom den længe ventede Zorin os 12 endelig, den kan hentes her.


#7
Udgivelser & Meddelelser / Zorin os final er udkommet
Februar 03, 2016, 09:08:23 PM
Så er Zorin OS 11 final release er udkommet. Se mere her.
#8
Så er Zorin os 11 beta udkommet. Den er bygget på Ubuntu 15.10.  Du kan læse mere her på deres blog.
Den kan hentes her

Har du brug for en installations guide, kan guiden til Zorin Os 9 bruges, den finder du lige her
#9
Guides / Zorin-os 9 Uefi
Oktober 05, 2015, 11:01:37 AM
Så har Gizmuntu lavet et uefi image af Zorin 9 core.
Zorin-Os 9 core 32 bit uefi
Zorin-Os 9 core 64 bit uefi
#10
Så er Zorin 10 udkommet, læs mere her. Den er bygget på Ubuntu 15.04.
#11
Tips og Tricks / Fjern " Ubuntu har fundet en fejl "
Februar 08, 2015, 03:10:11 PM
Har et vindue som popper op med en fejlmeddelelse, selvom alt fungere som det skal, kan du fjerne denne meddelelse. Du skal åbne terminalen, indsætte nedenstående kommando, tast enter, skriv din log in kode, husk du kan ikke se når du indtaster den, tast så enter igen.
gksudo gedit /etc/default/apport

Så åbnes et dokument, teksten i det skal du ændre.


# set this to 0 to disable apport, or to 1 to enable it
# you can temporarily override this with
# sudo service apport start force_start=1
enabled=1

til dette:

# set this to 0 to disable apport, or to 1 to enable it
# you can temporarily override this with
# sudo service apport start force_start=1
enabled=0

altså bare ændre enabled=1 til enabled=0  klik så på " Gem " og Luk.
#12
tilpasning og andet gejl / Unity look
Februar 05, 2015, 09:47:04 AM
Unity Look

( Billeder kommer hurtigst muligt)

Hvis du vil prøve Unity looket, skal du starte Zorin look changer, der kan du så vælge unity hvis du har Ultimate udgaven. Har du Core, den gratis udgave, skal du installere " Docky " til den lodrette bar. Docky er i softwarecenteret.

I Core udgaven skal du starte med at flytte awn baren, så den ligger øverst. Højreklik på " baren" og vælg indstillinger. Sæt indstillingerne så de svare til billedet her.
Ved Tema vælger du " dark theme" eller " smoke "

Start så Docky op, højreklik på den og vælg indstillinger. Så skal du sætte den til at vises i venstre side. Har du betalingsudgaven af zorin, behøver du ikke at vælge placering, det gør den automatisk, når du vælger Unity look.

Så skal vi tilpasse farverne i awn baren, det er jo vidt forskelligt hvilket tema folk bruger, jeg har forsøgt at få det til at ligne Ubuntu, men du skal jo selvfølgelig tilpasse farver osv, så det passer til dig.

Vælg " Themes " og derefter " Customise " Her vælger du så de farver som du vil have. Jeg har brugt farve koden #454545 da den minder om Ubuntu's standard farve. Jeg har så tilføjet en lille blålig streg for neden, men det er jo helt op til dig.



Vælg så "applets" her kan du se en masse "Seperators" det er alle dem med vandrette streger, antallet af disse kan du justere, alt efter hvor bred din lodrette docky bar er, de er der kun for at undgå, at docky overlapper og dækker for noget i den vandrette awn bar. så jo bredere du vil have den lodrette bar, jo flere seperators skal du bruge i den vandrette.Når bredden passer skal du tilføje " Appmenu Applet" Det er den der viser " Filer Rediger Vis " osv.
Så ser det nogenlunde sådan ud.

Yderst har jeg så tilføjet en " Zorin Menu " for at have en "startmenu" dette behøves dog ikke.


Så skal vi have justeret den lodrette Docky, højreklik på den og vælg indstillinger.  Jeg har valgt temaet "Hud" og ingen Hiding, dvs den vises hele tiden, samt " panel tilstand". Men igen kan du vælge de indstillinger du ønsker.

Når du så klikker på det blå Z i øverste venstre hjørne, kommmer der et søgefelt frem. Det ligner det som du måske kender fra Ubuntu. Her kan du søge efter programmer, desværre ikke efter filer, til fil søgning kan du bruge Synapse.


De ikoner jeg har valgt hedder " Smaragd " de er installeret med denne kommando.
sudo add-apt-repository ppa:noobslab/icons && sudo apt-get update && sudo apt-get install smaragd-icons

Temaet har jeg installeret med disse commandoer.
sudo add-apt-repository ppa:ravefinity-project/ppa
sudo apt-get update
sudo apt-get install ambiance-flat-colors
sudo apt-get install radiance-flat-colors

Når du så har installeret dine ønskede temaer og ikoner, kan du vælge hvilke der skal bruges. Det kan du vælge enten med Ubuntu tweak, eller Gnome tweak også kaldet tilpasning værktøj.


Held og Lykke og husk med Linux bestemmer du helt selv hvordan det skal se ud. ;D
#13
Guides / Server Guide Ubuntu 14.04
Januar 07, 2015, 06:34:44 PM
Forord

Jeg har et ældre tårn som jeg vil prøve at installere Ubuntu 14.04 lts server 32b på. Lad mig bare starte med at sige, at jeg bestemt ikke har den store erfaring med servere  :-[. Men lad os se om ikke jeg kan få den installeret alligevel.
Vil du også have en server installeret, start så med at hente den udgave ned du skal bruge.

Ubuntu server 14.04 LTS 32bit

Ubuntu server 14.04 LTS 64bit



Når så den er hentet ned, skal du lave en bootbar usb eller cd, ganske som du plejer når du installerer Zorin Os.


Installation
Lamp
Owncloud
Installer GUI (Grafisk udseende) på serveren






Installation


Det første billede du ser, når du har bootet op er dette, her har jeg valgt dansk.



Næste gang vælger du installer.



Så gør den opmærksom på, at den muligvis ikke kan installere alt på dansk, og om du vil fortsætte. Med piletasterne navigere du hen på " ja " og taster Enter.



Så vil den vide hvilken tidszone du er i. Tast Enter


Så kan du teste tastatur Layout, hvis du ikke gør noget foreslår den selv dansk.







Så arbejder maskinen lidt.


Så skal der navngives, du kan give din server det navn du ønsker. Men husk at notere det.



Derefter skal der sættes fulde navn, brugernavn og password/ kodeord





Så skal maskinen partitioneres, følg blot det som den selv foreslår, medmindre du har noget på HDD som du ikke vil slette.















Så arbejder den ellers løs.



Proxy, hvis du ikke har en proxy server, skal du bare lade dette felt være tom, og taste Enter.


Vælg så om den skal hente opdateringer automatisk, jeg har valgt selv at opdatere.



Så skal du vælge hvilke programmer du vil installere, dog kan de tilføjes senere. Man markerer dem man vil bruge ved, at taste på " space " eller " mellemrums tasten " og med pilene navigere man op og ned. Når de ønskede programmer er markeret tast så på "Tab", altså den med de to modsat rettede pile i venstre side af tastaturet. Så hopper den videre til " fortsæt " tast så enter.


Så skal der bestemmes hvor Grub skal installeres, i mit tilfælde her, er der ikke andre systemer, så det er bare at vælge ja og taste Enter.


Efter lidt arbejde er den færdig, tag cd'en ud og tast Enter for at genstarte serveren.


Efter genstart kan du se ip adressen, i tilfælde af du ikke kan se den skriv
sudo ifconfig og tast Enter og password

Nå du så har ip adressen på serveren, kan du evt fra en anden pc også gerne fra et andet netværk, se om serveren kan ses. Du skal blot taste ip adressen ind i browseren, den du klikker på når du går på nettet.. Så sluller der gerne dukke et billede frem ala det der kan  ses her på min bærbare.Det er kun hvis du installerede Apache2, under installationen af serveren.



For at få " it works " væk, skal du skrive flg. kommandoer
cd /var/www/html/

For at tjekke at indexfilen (it works) er der, prøv at køre,
ls -al
så viser den hvad der ligger og der skulle index filen gerne være, for at fjerne den, kør så denne.
sudo rm index.html


top


Lamp

Hvis du ikke valgte at installere Lamp, under installationen af serveren, kan du se her hvordan du kan gøre det.
Lamp står i øvrigt for: L= Linux A= Apache som er en http server  M=Mysql altså selve databasen. P= php er et programmerings sprog, det er nærmest det der får det hele til at arbejde sammen. Det var bare en kort forklaring, vil du vide mere findes der en masse, om det på nettet.


Først kør evt denne for at opdatere og opgradere
sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade
I tilfælde at der var opdateringer, genstart serveren med kommandoen
sudo reboot

Installer Apache2 med denne
sudo apt-get install apache2 apache2-utils

Så skal den tilpasses eller configureres.
sudo nano /etc/apache2/mods-enabled/dir.conf

Så dukker der et vindue op, der ser sådan ud.
Citat<IfModule mod_dir.c>
       DirectoryIndex index.html index.cgi index.pl index.php index.xhtml index.htm
</IfModule>

Det skal ændres til
Citat<IfModule mod_dir.c>
       DirectoryIndex index.php index.html index.cgi index.pl index.xhtml index.htm
</IfModule>


Så skal du genstarte Apache med denne.
sudo service apache2 restart

Så kan du se " it works " siden


Så skal Mysql installeres og konfigureres. kør denne
sudo apt-get install mysql-server libapache2-mod-auth-mysql php5-mysql

Under installationen bliver du bedt om at indtaste et " root " password.

Så skal du lave en database, det gør du med denne kommando.
sudo mysql_install_db

Når du kører den næste kommando bliver du bla. spurgt om du vil skifte password, og om du vil slette nogle prøve databaser, der svarer du n for no og y yes, det er op til dig hvad du vil.
Så skal du køre denne for at den gemmer de nye indstillinger.
sudo mysql_secure_installation

Installer, konfigurer, test af php gøres med disse.

Installer med
sudo apt-get install php5 php5-mysql php-pear php5-gd  php5-mcrypt php5-curl

For at teste kør disse
sudo touch /var/www/html/phpinfo.php

sudo nano  /var/www/html/phpinfo.php

så skal du tilføje dette, til filen /var/www/html/phpinfo.php
<?php phpinfo(); ?>
gem og luk med Ctrl+O og Ctrl+X

Test så ved at taste serverens ip adresse ind i en browser, så skulle det gerne se nogenlunde ud som dette.



top


Owncloud

Jeg har valgt at jeg bla. vil have Owncloud på serveren. Owncloud fungere ligesom dropbox og hvad de ellers hedder alle sammen. Med Owncloud kan du synkronisere filer på din pc med serveren, samt dele filerne med andre brugere, enten ved at lave delemapper eller via link til filerne.

Guiden har jeg fundet Lige her.

Først skal du logge ind på serveren som root, kør så disse kommandoer for at opdatere.
Sudo apt-get update && sudo apt-get dist-upgrade

Kør derefter disse
sudo apt-get install apache2

sudo apt-get install php5 php5-mysql

sudo apt-get install php5-gd php5-json php5-curl php5-intl php5-mcrypt php5-imagick

Så skal Mysql installeres med disse.
sudo apt-get install mysql-server
Og sikres med denne
sudo mysql_secure_installation

Så skal der laves en database med
#mysql -u root -p
Enter password:

mysql&gt; CREATE USER 'ownclouduser'@'localhost' IDENTIFIED BY 'YOURPASSWORD';
mysql&gt; CREATE DATABASE ownclouddb;
mysql&gt; GRANT ALL ON ownclouddb.* TO 'ownclouduser'@'localhost';
mysql&gt; FLUSH PRIVILEGES;
mysql&gt; exit


Så skal owncloud installeres med
wget https://download.owncloud.org/community/owncloud-8.0.0.tar.bz2
tar -xvf owncloud-7.0.0.tar.bz2 -C /var/www/html/


Så skal rettighederne tildeles til owncloud med
chown www-data:www-data -R /var/www/html/owncloud/


Så skal Apache2 serveren configureres. Det anbefales at aktivere .htaccess for at få større sikkerhed på serveren.
Det kan gøres med denne.
#nano /etc/httpd/conf.d/owncloud.conf

&lt;IfModule mod_alias.c&gt;
Alias /owncloud /var/www/html/owncloud
&lt;/IfModule&gt;
&lt;Directory “/var/www/html/owncloud”&gt;
Options Indexes FollowSymLinks
AllowOverride All
Order allow,deny
allow from all
&lt;/Directory&gt;



Så skal det genstartes, du kan vælge at genstarte hele serveren, eller køre denne kommando
service httpd restart

Nu skulle du så kunne tilgå owncloud, fra en browser på en anden pc. I din browser skal du skrive http://din.ip.adresse./  eller http://dit.domæne.dk/

Så skulle du gerne se et skærmbillede der minder om dette. Følg guiden og tast brugernavn,kode osv ind. Husk når du er logget ind første gang, skal du oprette en administrator konto.



top


Installer GUI på serveren

Når en server er installeret, er der ikke meget grafisk at kigge på. For " profferne " er det ikke nødvendigt og de vil uden tvivl fraråde en grafisk brugerflade, da den jo bruger resurser. Men for vi andre nybegyndere kan det godt være en fordel.For at gøre den så " let " som mulig kan man vælge denne installations måde.
sudo apt-get install --no-install-recommends ubuntu-desktop
" Ubuntu-desktop " kan udskiftes med " kubuntu-desktop " eller " lubuntu-desktop " eller " xubuntu-desktop ".

Du kan også vælge at få den fulde desktop med eksempelvis
sudo apt-get install xubuntu-desktop

top
#14
Hej Alle.
Jeg har fosøgt at lave en sammenligning Mellem Core & Ultimate. Se mere her.
#15
Guides / awn driller
December 02, 2014, 09:58:59 PM
Forord

I nogle tilfælde kan " baren " kaldet awn godt drille, eller rettere feltet der hedder indicator3. Man kan opleve at feltet ikke kommer frem, i andre tilfælde mangler nogle ikonerne, f.eks uret eller højtaler ikonet.
Der er flere muligheder man kan gøre, for at komme det til livs, Jeg vil her under vise nogle muligheder.



Behold awn men fjern indicator3 feltet
Flyt Awn og brug Docky
Brug Cairo dock






Behold Awn men fjern indicator3 feltet

Hvis du gerne vil beholde awn baren, kan du i første omgang højreklikke på baren, derefter på indstillinger. Under indstillinger kan du flytte den til " øverst " og derefter flytte den ned igen, det gør at indicator3 feltet bliver genstartet og vil højst sandsynlig virke igen.

Bliver det ved at drille så kan man også fjerne indicator3 feltet, samt installere mail, ur, højtaler indicatorne osv. De forskellige du skal have installeret, kan du hente her.

På billedet herunder kan du se det hvide/blå I, som er det der driller.

Når du har hentet de forskellige indicatorer ned, kan du installere dem ved at dobbeltklikke på filerne, eller højreklik og åben med Gdebi så bliver de installeret helt automatisk.

Når de så er installeret, højreklik så på " baren " igen og på indstillinger. Klik så på " applets " find dem du vil have vist, klik på dem og så på den lille pil der peger nedad, så kan de herefter ses nede i baren.

Du kan nu fjerne indicator3 feltet, klik på det blå/hvide I og på pilen der peger op ad, så forsvinder feltet som driller.

top


Flyt Awn og brug Docky

Man har også den mulighed at installere Docky og flytte/skjule Awn. Du kan installere Docky fra softwarecenter eller med kommandoen sudo apt-get install docky
Højreklik på Awn og så på indstillinger, under instillinger kan du så sætte den til øverst, og enten gøre den lidt mindre eller sætte den til Hide (skjul) ved " Behavior "

Start så Docky evt ved at taste Ctrl+space (mellemrums tasten) og skriv docky. Så starter Docky op, højreklik på den og tilføj de "docklets " og "hjælpere " du vil bruge.. Husk hvis du vil tilføje en genvej til f.Eks Firefox skal du blot starte programmet op, højreklik på Firefox ikonet, og på behold eller keep.. Vil du fjerne et ikon fra Docky baren, klik på ikonet og træk det ud af baren.

Det eneste problem der er ved Docky, er at når man afbryder strømmen eller tilslutter strøm, så forsvinder Docky baren, Men igen skal du blot starte den, så dukker den atter frem.

top


Brug Cairo

Den sidste mulighed er at installere Cairo dockken, Den kan du installere fra software centeret evt sammen med Cairo clock.Når den er installeret skal du logge ud. Ved dit brugernavn er der et lille Z klik så på det og vælg Cairo-dock (Gnome)

Så er Cairo dokken klar til brug, husk du kan ændre udseende på dokken, igen skal du bare højreklikke og op klik på indstillinger/ settings.

Ja det var så et par løsninger til Awn problemet, håber du kan bruge en af mulighederne, har du evt en helt 4 løsning er du velkommen til at poste den her.  ;)
top
#18
tilpasning og andet gejl / ZorinMac
November 22, 2014, 11:16:27 PM
ZorinMac
Her er en guide til  hvordan du får Zorin desktoppen til at ligne en Mac.
Hvis du har betalings udgaven af Zorin, starter du Zorin look changer op og vælger mac look.


Hvis du har Ultimate udgaven så fortsæt her
Hvis du har Core udgave kan det også lade sig gøre, der er blot lidt mere arbejde med det.
Du skal starte med at flytte AWN baren op til toppen. Højreklik på baren â€" indstillinger â€" Orintation sættes til top. Så skal temaet skiftes, klik på themes â€" skift temaet til ” Smoke ” .
Sæt så alle indstillinger som de flg. billederne viser.







Så skal du installere Docky og gnome tweak tool. Hvis du ikke har dem i softwarecenteret kan de installeres med disse kommandoer i terminalen
sudo add-apt-repository ppa:docky-core/ppa

sudo apt-get update

sudo apt-get install docky


Mac look fortsættes her

sudo apt-get install gnome-tweak-tool

For at få ZorinMac looket skal vi også bruge nogle temaer og ikoner.
De kan installeres med disse kommandoer.

sudo add-apt-repository ppa:noobslab/themes
sudo apt-get update
sudo apt-get install mbuntu-y-ithemes-v4
sudo apt-get install mbuntu-y-icons-v4

Ønsker du at fjerne dem igen, så kør disse kommandoer.
cd /usr/share/icons/mac-cursors && sudo ./uninstall-mac-cursors.sh
sudo apt-get remove mbuntu-y-icons-v4 mbuntu-y-ithemes-v4



Så skal vi have nogle temaer installeret med disse kommadoer.
sudo apt-get install mbuntu-y-docky-skins-v4
For at fjerne dem igen
sudo apt-get autoremove docky mbuntu-y-docky-skins-v4

Når installationen er færdig kan du med ” udseende ” eller Gnome tweak vælge de forskellige temaer.

Så skal vi til docky, den nederste bar. Når du skal til føje programstartere til den, skal du blot starte det program op, som du vil have en genvej til. Så vises ikonet i baren, højreklik så på det ikon og vælg ” fasgør til dock ”, så bliver ikoner der.. Hvis du vil fjerne et ikon fra bjælken, skal du bare klikke på det og trække det ud af baren.
Tilbage til Docky tema, højreklik på baren og så på indstillinger. Find så det Mac tema du ønsker.
Under Docky indstillinger kan du også vælge om det skal være intilihide eller panel tilstand, hvor store ikonerne skal være osv.


Wallpaper / baggrund
Så skal vi have hentet nogle baggrundsbilleder de kan hentes her wallpapers
Hent den du ønsker og gem den i enten din billede mappe eller hvor du nu har dem. Højreklik på billedet og på anvend som baggrund.
Så er vi ved at være der.


Vil du også have temaet til at passe i awn baren i toppen, skal du hente pakken nedenunder.

Guiden har jeg lånt fra det engelske Zorin forum
#19
Guides / Sådan virker Zorin Os
November 21, 2014, 07:50:19 PM
Forord

Har du lige skiftet til Zorin OS har du sikkert en masse spørgsmål om hvordan systemet virker.
Du har måske selv installeret systemet eller haft en til at gøre det for dig, uanset hvem der har installeret, går jeg ud fra at installations guiden er fulgt.

Skrivebord
Netforbindelse
Mail



Skrivebord

Log ind og skrivebord
Oversigt af skrivebord
1.Menu
2.Firefox
3.Hjemmemappe
4.Musik afspiller
Awn
5.DA
6.Netværks ikon
7.Batteri
8.Lyd
9.Ur og Dato
Brugernavn









Log ind og skrivebord

Nu har du så fået pc'n og startet den, det første skærm billede du ser er dette.Find dit brugernavn og skriv login koden, den kode som du lavede under installationen.


Så er systemet klar til brug, hvis du har fulgt installations guiden. Ser du så dette skrivebord.

Top



Oversigt af skrivebord

Her kommer så en lille forklaring på skrivebordet.


Top


Menu

1.Menu
Hvis du klikker på 1 Menuen kan du søge efter de programmer, du skal buge. Som du kan se ligner det Windows xp eller Windows 7. Men genveje til billeder, musik, dokmenter, kontrolpanel osv.

Top


2.Firefox

Det næste ikon er Firefox, når du klikker på ikonet, kommer du på nettet. Når siden er åbnet, kan du se Zorin OS's standard startside, det er google a' la Zorin.
Ude i højre side kan du finde alle mulige indstillinger.


Klik på indstillinger og du kan ændre din start side, til den eller dem du ønsker.
Du kan også importere dine bogmærker, bogmærker er det der hedder foretrukne i explore.

Top

Bogmærker
Vil du tilføje en side til bogmærker, klikker du blot på stjernen ude i højre side. Vil du se dine bogmærker, klikker du blot på firkanten ved siden af stjernen. Du kan også taste Ctrl+b så åbnes bogmærker også, tast Ctrl+b for at lukke dem igen. Klikker du på plus tegnet+ oppe efter fanen, åbner du en ny fane. Det lille x lukker den aktuelle fane. Du kan også åbne en ny fane ved at taste Ctrl+t og lukke den aktuelle fane ved at taste Ctrl+w 

Top


3.Hjemme mappe
3.Hjemme mappe
Om hjemme mappen er der ikke så meget at sige, men fra den kan du se din Billede mappe, musik mappe, dokument mappe osv.Hjemme mappen kaldes også for Nautilus.


Top

4.Musik Afspiller

Musik afspilleren er der vel ikke så meget at sige om, det musik du ligger ind i musikmappen, skulle den gerne hente ind i afspilleren. Hvis ikke må du selv importere musikken.Nærmere forklaring kommer

Top

AWN Baren

Det var så en hurtig gennemgang af ikonerne i venstre side af awn baren( nederste bjælke). Du skal huske på, at hvis du taster på super tasten (windows tasten) og så et tal, f.eks super + 1 vil åbne firefox, super + 2 åbner hjemmemappe osv. Du kan tilføje op til 10 genveje på den måde. Hvor 10 blot er 0 (nul)
Hvordan tilføjer man så et genvejs ikon nede i AWN Baren, åben det program du vil ha' til at blive i baren.  Højreklik så på ikonet og derefter på ” Fastgør program ” så skulle det blive der.
Jeg har dog været udsat for at den ikke vil " fastgøre " det, er du udsat for det, log ud og ind prøv så igen.



Top

5.DA
Tastatur layoutet skal stå til DA hvis du har dansk sprog på pc'n. Jeg har dog været udsat for, at selvom der står DA, vil den ikke skrive åøæ.
Sker dette for dig skal du blot, klikke på DA og derefter på dansk, så virker det igen.


Top

6.Netværks ikon

Netværks ikonet bruges til at oprette forbindelse til internettet, Du har sikkert haft forbindelse til til nettet under selve installationen, så den automatisk husker din forbindelse. Men har du pc'n med et andet sted hen, eller hvis den taber forbindelsen, så er det her du skal oprette forbindelsen igen.
Klik på netværksikonet, derefter på dit netværk, indtast så sikkerhedskoden kaldes også krypteringsnøgle og til sidst klik på Tilslut. Så får du forbindelse. Hvis den ikke opretter forbindelse, prøv evt at slukke routeren og tænde igen.




Top


7.Batteri

Der kan du se hvor meget strøm der er på batteriet. Du kan klikke på ikonet og få den til at vise enten, tid eller procenter.Du kan også få adgang til strømstyring ad den vej, ellers er der er ikke så meget at sige om det ikon.

Top

8.Lyd

Under punkt 8 har vi så lyd ikonet. Her kan du justere alt der har med lyd at gøre. Dog ikke equalizer der skal du have fat i musikafspilleren. Klik blot på lydinstillinger, så  åbnes der for div instillinger.


Top

Ur & Dato

Klikker du på Uret kommer indstillinger for ur og dato frem, tidzoner om den skal vise sekunder osv.


Top

Brugernavn

Klikker du på Brugernavnet, kommer der en menu op, der kan du bla. genstarte, log ud, sluk osv. Men der kan du også finde "system indstillinger", som svarer til kontrol panel i windows.


Top
Det var så lidt om hvordan skrivebordet virker, håber du kan bruge det til noget.Husk du er altid velkommen til at spørge her i forummet, hvis du er i tvivl om noget.  ;D


Net forbindelse
Når du skal oprette trådløs forbindelse til internettet, skal du klikke på netværksikonet, Nr 6 på billedet. Så popper der en liste op med de tilgængelige netværk.
Klik på det netværk du vil tilslutte, herefter kommer et billede frem, hvor du skal indtaste koden til netværket.


Indtast så koden og klik på " Tilslut ". Så er du på internettet.

Top

Mail
At opsætte sin mail adresse i Zorin OS er ikke så vanskeligt, i Zorin OS 9 hedder mail programmet Thunderbird.
Start med at klikke på menuen nede i venstre hjørne. Skriv Thunderbird i søgefeltet, du kan naturligvis også starte programmet med Synapse.

Hvis du allerede har en mailkonto, klikker du bare på " Spring dette over og .... "


Så skal du indtaste din mail adresse og kode, herunder har jeg dog valgt at skjule mail og kode.

Så finder den som regel selv de servere osv som skal bruges.I de tilfælde den ikke selv kan finde dem, er du nød til at få navnene på ind og udgående server. Så klikker du bare på opret.Husk at vælge om det er en pop3 eller imap konto. Hvis det er en imap konto, synkroniseres den automatisk. Forstået på den måde at hvis du sletter en email i indbakken, slettes den også på serveren. Med en pop3 konto bliver den kun slettet på komputeren.

Så bliver emailene hentet ned og hvis imap konto div mapper, vil også blive synkroniseret.


Så skal du have lagt dine kontakt personer ind.Klik på " adresse bog " og i "funktioner" vælg importer. Derefter hvilken type fil, din backup er lavet som. Derefter på næste.

Så skulle det hele gerne virke,der er i øvrigt en masse youtube film, som viser en masse funktioner i Thunderbird. Se klip fra youtube her.
Her er en med dansk sprog
Top
#20
Guides / FLYTTET: Mail ikon i status linien
November 21, 2014, 06:38:43 PM
Dette emne er blevet flyttet til Hjælp og support.

Opsætning